Warsztat przeznaczony dla nauczycieli zainteresowanych zastosowaniem tańca jako metody terapeutycznej w pracy z dziećmi.
1. Opis projektu
Tańce w kręgu w terapii dziecka( niepełnosprawnego).
2. Założenia merytoryczne i cele.
Cele ogólne:
Nauka tańców w kręgu i korowodowych.
Cel szczegółowy:
Uczestnik warsztatu:
- nauczy się tańców w kręgu z rożnych regionów : z Grecji, Turcji, Irlandii, Izraela, Szkocji, Peru i innych,
- zapozna się jak wykorzystywać taniec i ruch do wspomagania rozwoju emocjonalnego i intelektualnego dziecka niepełnosprawnego,
- zastosuje muzykę etniczną zaczerpniętą z różnych kultur,
- wdroży i wykorzysta siłę i prostotę dawnych form tanecznych,
- pozna niezwykłą moc terapeutyczną i nieskrępowaną radość tańca.
Założenia merytoryczne to:
- poczucie przynależności i bycie aktywnym,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- dzielenie się odczuciami emocjonalnymi,
- likwidowanie nudy i jednostajnego trybu życia,
- przywrócenie sił witalnych,
- odpoczynek i regeneracja psychofizyczna,
- wzbudzanie pozytywnych emocji,
- motywowanie do innych wyzwań,
- zabawa (radość, uśmiech),
- wzrost endorfin w organizmie (hormonu szczęścia).
3.Proponowane aktywności.
- Tańce w kręgu są harmonią poznawania siebie i komunikacji z innymi. Są to proste tańce z różnych stron świata. Tańczone w kręgu, pozwalają każdemu, bez względu na wiek i umiejętności, na włączenie się, bycie w grupie, a zarazem na indywidualną ekspresję, relaksację i dobrą zabawę. Tańce w kręgu są harmonią poznawania siebie i komunikacji z innymi. Kroki w tańcach w kręgu są proste, jak mówi Judith Lenne Hanna: „Taneczny krąg daje poczucie bezpieczeństwa, solidarności, stabilności i nieprzemijalności”..
- Tańce w kręgu po raz pierwszy zebrane zostały przez tancerza, choreografa i etnografa Bernarda Wosiena i jego córkę Gabrielę w latach 70-tych XX wieku. Zainspirowali swoją kolekcją innych nauczycieli tańca, którzy, podobnie jak oni, docierają do zapomnianych już miejsc i źródeł, spisują dawne tańce, odkrywają ich historię i symbolikę. Tworzone są też współczesne choreografie do istniejących utworów klasycznych i ludowych. Każdy taniec opowiada jakąś historię, może być lustrem i drogowskazem.
- Gry i zabawy ruchowe z wykorzystaniem rekwizytów( piłki, chustki, kije).
- Improwizacje ruchowe.
- Ćwiczenia relaksacyjne (mindfulness), automasaż, pracę z rysunkiem.